STOCKMANN-KONSERNIN MYYNTI ELOKUUSSA 2006

STOCKMANN Oyj Abp PÖRSSITIEDOTE 11.9.2006 klo 11.15

STOCKMANN-KONSERNIN MYYNTI ELOKUUSSA 2006

Stockmann-konsernin myynti oli elokuussa 111,8 miljoonaa euroa. Myynti, jonka vertailuluvusta on eliminoitu 1.1.2006 myyty Venäjän Zara- liiketoiminta ja 1.3.2006 uusille omistajille siirtynyt Stockmann Auton liiketoiminta, kasvoi 5 prosenttia.

Elokuun vaatetuskauppa kärsi erityisesti Suomessa, koska koko elokuun jatkuneiden poikkeuksellisen lämpimien säiden vuoksi syysmallistojen myynti ei käynnistynyt.

Tavarataloryhmän myynti kasvoi 7 prosenttia. Myynti Suomessa oli Vantaan Jumbo-kauppakeskuksen uudesta tavaratalosta huolimatta vain edellisen vuoden tasolla, mutta ulkomailla jatkunut vahva 35 prosentin myynnin kasvu nosti kokonaismyynnin selvään kasvuun. Ulkomailla myynnin vertailukelpoinen kasvu oli voimakasta kaikilla markkina-alueilla, minkä lisäksi myyntiä kasvatti Bestseller-myymäläketjun kasvu Venäjällä.

Hobby Hallin myynti kasvoi 7 prosenttia. Myynti Suomessa kasvoi 6 prosenttia ja ulkomailla 12 prosenttia.

Seppälän kokonaismyynti pieneni 4 prosenttia. Myynti pieneni Suomessa 14 prosenttia mutta kasvoi ulkomailla 43 prosenttia erityisesti Venäjän, Latvian ja Liettuan vahvan kasvun ansiosta.

Elokuun myynti ja myynti vuoden alusta

elokuu tammi-elokuu tammi- joulukuu

20062005pros.20062005pros.2005
Tavarataloryhmä61,361,5-0,3495,2467,46,0797,1
Suomi Tavarataloryhmä 20,3 15,0 35,3 170,7 131,2 30,1 227,0 ulkomaat* Tavarataloryhmä 81,5 76,4 6,7 665,9 598,6 11,2 1 024,1 yhteensä*
Stockmann Auto*74,864,316,364,3
Hobby Hall Suomi14,914,15,9104,5105,4-0,9176,5
Hobby Hall ulkomaat2,82,511,920,721,6-4,334,0
Hobby Hall yhteensä17,816,66,8125,2127,1-1,5210,5
Seppälä Suomi9,310,8-13,579,284,7-6,5132,4
Seppälä ulkomaat3,12,242,921,313,557,322,9
Seppälä yhteensä12,413,0-4,1100,598,22,3155,2
Kiinteistöt + muut0,10,1-11,30,60,63,40,9
Suomi yhteensä*85,686,4-1,0754,4722,44,41 171,2
Ulkomaat yhteensä*26,219,633,2212,6166,427,8283,9
Stockmann yhteensä* 111,8106,15,4967,0888,88,81 455,1
* Vertailuluvut on esitetty ilman vuodenvaihteessa myytyä Zaran Venäjän liiketoimintaa ja maaliskuun alussa myydyn Stockmann Auton maalis- joulukuun myyntiä. Jos vertailuluvuissa esitetään Zaran Venäjän ja Stockmann Auton vuoden 2005 myynti, ovat myynnin kehitysprosentit seuraavat:

elokuu tammi-elokuu 2006 2006 muutos muutos pros. pros.

Tavarataloryhmä ulkomaat3,310,4
Tavarataloryhmä yhteensä0,67,0