STOCKMANN-KONSERNIN MYYNTI HUHTIKUUSSA 2006

STOCKMANN Oyj Abp PÖRSSITIEDOTE 5.5.2006 klo 9.00

STOCKMANN-KONSERNIN MYYNTI HUHTIKUUSSA 2006

Stockmann-konsernin myynti oli huhtikuussa 141,8 miljoonaa euroa. Myynti, josta on eliminoitu myyty Venäjän Zara-liiketoiminta ja 1.3.2006 uusille omistajille siirtynyt Stockmann Auton liiketoiminta, kasvoi 10 prosenttia. Zara-toimintaa harjoitetaan Venäjällä 1.1.2006 alkaen espanjalaisen Inditexin lukuun edellyttäen, että tätä liiketoimintaa harjoittavan tytäryhtiön kauppa toteutuu ehtojen mukaisesti lopullisesti kevään aikana. Ilman Venäjän Zara-myymälöiden ja Stockmann Auton vuoden 2005 myyntien eliminoimista konsernin myynti pieneni 18 prosenttia.

Suomen liiketoiminnoissa oli pääsiäisen ajoittumisesta johtuen huhtikuussa 2006 kolme myyntipäivää vähemmän kuin vuonna 2005.

Parhaimman kasvun saavutti huhtikuussa Hobby Hall, jonka myynti kasvoi 23 prosenttia. Myynti Suomessa kasvoi 25 prosenttia ja ulkomailla 11 prosenttia. Myynnin kasvu johtui edellisestä vuodesta poikkeavasta kampanjaohjelmasta.

Tavarataloryhmän myynti, josta on eliminoitu Venäjän Zara-liiketoiminta, kasvoi 11 prosenttia. Suomen myynti kasvoi 4 prosenttia ja myynti ulkomailla 35 prosenttia. Myyntiä kasvattivat sekä Suomessa että ulkomailla erinomaisesti onnistunut ja jälleen uuden myyntiennätyksen tehnyt Hullut Päivät -kampanja sekä Suomessa lisäksi Vantaalla Jumbo- kauppakeskuksessa lokakuussa 2005 avattu uusi tavaratalo. Ulkomailla vertailukelpoinen kasvu oli voimakasta kaikilla markkina-alueilla, minkä lisäksi myyntiä kasvatti Bestseller-myymäläketjun kasvu Venäjällä. Jos tavarataloryhmän vertailuluvusta ei eliminoida myytyä Venäjän Zara- liiketoimintaa, saadaan ryhmän myynnin kasvuksi 7 prosenttia ja ulkomaan myynnin kasvuksi 18 prosenttia.

Seppälän myynti pieneni 7 prosenttia. Myynti pieneni Suomessa koko vaatetusalan kysyntään vaikuttaneen myöhästyneen kevääntulon seurauksena 18 prosenttia. Ulkomailla myynti kasvoi 67 prosenttia. Voimakas kasvu johtui myymäläverkon laajentumisesta Venäjällä, Liettuassa ja Latviassa sekä erityisen voimakkaasta vertailukelpoisen myynnin kasvusta.

Huhtikuun myynti ja myynti vuoden alusta

huhtikuu tammi-huhtikuu tammi- joulukuu

20062005pros.20062005pros.2005
Tavarataloryhmä84,380,94,3257,9240,67,2797,1