STOCKMANN-KONSERNIN MYYNTI MAALISKUUSSA 2006

STOCKMANN Oyj Abp PÖRSSITIEDOTE 11.4.2006 klo 10.45

STOCKMANN-KONSERNIN MYYNTI MAALISKUUSSA 2006

Stockmann-konsernin myynti oli maaliskuussa 107,0 miljoonaa euroa. Myynti, josta on eliminoitu myyty Venäjän Zara-liiketoiminta ja 1.3.2006 uusille omistajille siirtynyt Stockmann Auton liiketoiminta, kasvoi 9 prosenttia. Zara-toimintaa harjoitetaan Venäjällä 1.1.2006 alkaen espanjalaisen Inditexin lukuun edellyttäen, että tätä liiketoimintaa harjoittavan tytäryhtiön kauppa toteutuu ehtojen mukaisesti lopullisesti kevään aikana. Ilman Venäjän Zara-myymälöiden ja Stockmann Auton vuoden 2005 myynnin eliminoimista konsernin myynti pieneni 19 prosenttia.

Tavarataloryhmän myynti, josta on eliminoitu Venäjän Zara-liiketoiminta, kasvoi 15 prosenttia. Kotimaan myynti kasvoi 10 prosenttia ja myynti ulkomailla 31 prosenttia. Kotimaassa myyntiä nosti muun muassa lokakuussa 2005 kauppakeskus Jumbossa Vantaalla avattu uusi tavaratalo. Ulkomaanmyyntiä nostivat voimakas vertailukelpoinen kasvu kaikilla markkina-alueilla sekä Bestseller-myymäläketjun kasvu Venäjällä. Jos tavarataloryhmän vertailuluvusta ei eliminoida myytyä Venäjän Zara- liiketoimintaa, saadaan ryhmän myynnin kasvuksi 11 prosenttia ja ulkomaanmyynnin kasvuksi 14 prosenttia.

Seppälän myynti kasvoi 8 prosenttia. Myynti pieneni kotimaassa 2 prosenttia ja kasvoi ulkomailla 68 prosenttia. Ulkomaanmyynnin kasvu johtui sekä myymäläverkon laajentamisesta Venäjällä, Liettuassa ja Latviassa että erityisen voimakkaasta vertailukelpoisen myynnin kasvusta.

Hobby Hallin myynti pieneni 12 prosenttia. Myynti pieneni kotimaassa 10 prosenttia ja ulkomailla 19 prosenttia. Myynnin lasku johtui edellisestä vuodesta poikkeavasta kampanjaohjelmasta.

Suomessa oli maaliskuussa kaksi kauppapäivää enemmän kuin vuonna 2005, jolloin pääsiäinen oli maaliskuussa.

Maaliskuun myynti ja myynti vuoden alusta

maaliskuu tammi-maaliskuu tammi- joulukuu

20062005pros.20062005pros.2005
Tavarataloryhmä58,052,610,3173,5159,88,6797,1