STOCKMANN-KONSERNIN MYYNTI HELMIKUUSSA 2006

STOCKMANN Oyj Abp PÖRSSITIEDOTE 9.3.2006 klo 10.30

STOCKMANN-KONSERNIN MYYNTI HELMIKUUSSA 2006

Stockmann-konsernin myynti oli helmikuussa 132,5 miljoonaa euroa. Konsernin myynti, josta on eliminoitu myyty Venäjän Zara-liiketoiminta, kasvoi 7,0 prosenttia. Zara-toimintaa harjoitetaan Venäjällä 1.1.2006 alkaen espanjalaisen Inditexin lukuun edellyttäen, että Venäjän Zara- liiketoimintaa harjoittavan tytäryhtiön kauppa toteutuu ehtojen mukaisesti lopullisesti kevään aikana. Ilman Venäjän Zara-myymälöiden vuoden 2005 myynnin eliminoimista konsernin myynti kasvoi 5,4 prosenttia. Stockmann Auton myynti sisältyy konsernin myyntiin viimeisen kerran helmikuussa ja poistuu liiketoimintayksikön myymisen seurauksena 1.3.2006 alkaen.

Stockmann Auton myynti kasvoi helmikuussa 23 prosenttia.

Tavarataloryhmän myynti, josta on eliminoitu Venäjän Zara-liiketoiminta, kasvoi 11 prosenttia. Kotimaan myynti kasvoi 6 prosenttia ja myynti ulkomailla 30 prosenttia. Kotimaassa myyntiä nosti lokakuussa 2005 kauppakeskus Jumbossa Vantaalla avattu uusi tavaratalo ja ulkomaanmyyntiä voimakas vertailukelpoinen kasvu kaikilla markkina-alueilla sekä Bestseller-myymäläketjun kasvu Venäjällä. Jos tavarataloryhmän vertailuluvusta ei eliminoida myytyä Venäjän Zara-liiketoimintaa, saadaan ryhmän myynnin kasvuksi 7 prosenttia ja ulkomaanmyynnin kasvuksi 13 prosenttia.

Seppälän myynti pieneni helmikuussa 4 prosenttia. Myynti kotimaassa pieneni 12 prosenttia, koska alennusmyynti toteutettiin edellisestä vuodesta poiketen pääosin jo tammikuun aikana. Seppälän myynti ulkomailla kasvoi 43 prosenttia erityisesti Venäjän ja Liettuan myymäläverkon kasvamisen seurauksena.

Hobby Hallin myynti pieneni 21 prosenttia kampanja-aikataulujen edellisestä vuodesta poikkeavan ajoituksen vuoksi. Myynti kotimaassa pieneni 22 prosenttia ja ulkomailla 15 prosenttia.

Helmikuun myynti

helmikuu tammi-helmikuu tammi- joulukuu

20062005pros.20062005pros.2005
Tavarataloryhmä55,752,85,6115,5107,27,7797,1
kotimaa Tavarataloryhmä 17,8 13,7 29,5 40,8 30,8 32,3 227,0 ulkomaat* Tavarataloryhmä 73,5 66,5 10,6 156,3 138,0 13,2 1024,1 yhteensä*
Stockmann Auto33,927,523,274,864,316,3414,1
Hobby Hall kotimaa13,417,2-22,029,133,1-12,0176,5
Hobby Hall ulkomaat2,93,4-15,26,38,0-21,234,0
Hobby Hall yhteensä16,420,7-20,935,441,1-13,8210,5
Seppälä kotimaa6,97,9-11,517,617,8-0,9132,4
Seppälä ulkomaat1,81,242,94,42,763,722,9
Seppälä yhteensä8,79,1-4,122,020,57,6155,2
Kiinteistöt + muut0,10,110,70,10,1-3,00,9
Kotimaa yhteensä110,1105,44,4237,2222,56,61 521,0
Ulkomaat yhteensä*22,518,422,151,541,524,1283,9
Stockmann yhteensä* 132,5123,87,0288,7264,19,31 804,8

Muutosprosentti-sarake kertoo prosentuaalisen muutoksen edellisen vuoden vastaavasta kaudesta.

* Vertailuluvut on esitetty ilman Zara Venäjän myytyä liiketoimintaa. Jos tavarataloryhmän ulkomaanmyynnin vertailulukuun lisätään Inditexille siirtyneen Zara Venäjän myynti, ovat tammi-helmikuun 2006 myynnin kasvuprosentit seuraavat:

Tavarataloryhmä ulkomaat17,2
Tavarataloryhmä yhteensä10,1