STOCKMANN-KONSERNIN MYYNTI TAMMIKUUSSA 2006

STOCKMANN Oyj Abp PÖRSSITIEDOTE 8.2.2006 klo 13.00

STOCKMANN-KONSERNIN MYYNTI TAMMIKUUSSA 2006

Stockmann-konsernin myynti oli tammikuussa 156,2 Me. Konsernin myynti, josta on eliminoitu myyty Venäjän Zara-liiketoiminta, kasvoi 11,4 prosenttia. Zara- toimintaa harjoitetaan Venäjällä 1.1.2006 alkaen espanjalaisen Inditexin lukuun edellyttäen, että Venäjän Zara-liiketoimintaa harjoittavan tytäryhtiön kauppa toteutuu ehtojen mukaisesti lopullisesti kevään aikana. Ilman Venäjän Zara- myymälöiden vuoden 2005 myynnin eliminoimista konsernin myynti kasvoi 10 prosenttia. Stockmann Auton myynti sisältyy konsernin myyntiin tammi-helmikuun aikana ja poistuu 1.3.2006 alkaen, edellyttäen, että kilpailuviranomaiset hyväksyvät Stockmann Auton ja sen eräiden liiketoimintojen kaupan tätä ennen.

Seppälän myynti kasvoi 17 prosenttia. Myynti Suomessa kasvoi 7 prosenttia ja ulkomailla peräti 81 prosenttia. Ulkomaanmyynnin voimakas kasvu johtuu sekä myymäläverkon kasvusta että erittäin vahvasta vertailukelpoisesta kasvusta kaikilla markkina-alueilla.

Tavarataloryhmän myynti Venäjän Zara-liiketoiminta eliminoituna kasvoi 16 prosenttia. Kotimaan myynti kasvoi 10 prosenttia ja myynti ulkomailla 35 prosenttia. Kotimaassa myyntiä nosti lokakuussa 2005 kauppakeskus Jumbossa Vantaalla avattu uusi tavaratalo ja ulkomaanmyyntiä voimakas vertailukelpoinen kasvu kaikilla markkina-alueilla. Jos tavarataloryhmän vertailuluvusta ei eliminoida myytyä Venäjän Zara-liiketoimintaa, saadaan ryhmän myynnin kasvuksi 13 prosenttia ja ulkomaanmyynnin kasvuksi 20 prosenttia.

Stockmann Auton myynti kasvoi 11 prosenttia.

Hobby Hallin myynti pieneni pääosin kampanjoiden edellisestä vuodesta poikkeavasta ajoituksesta johtuen 7 prosenttia. Suomessa Hobby Hallin myynti pieneni yhden prosentin ja ulkomailla 26 prosenttia. Tammikuun myynti

tammikuu tammi-joulu kuu muutos

20062005pros.2005
MeMe06/05Me
  Tavarataloryhmä kotimaa59,854,49,8797,1
  Tavarataloryhmä ulkomaat*23,017,134,6227,0
  Tavarataloryhmä yhteensä*82,871,515,71
024,1
  Stockmann Auto41,036,811,2414,1
  Hobby Hall kotimaa15,715,8-1,0176,5
  Hobby Hall ulkomaat3,44,6-25,734,0
  Hobby Hall yhteensä19,120,4-6,5210,5
  Seppälä kotimaa10,69,97,4132,4
  Seppälä ulkomaat2,71,581,322,9
  Seppälä yhteensä13,311,417,0155,2
  Kiinteistöt + muut0,10,1-16,70,9
  Kotimaa yhteensä127,1117,18,61
521,0
  Ulkomaat yhteensä*29,123,125,7283,9
  Stockmann yhteensä*156,2140,211,41
804,8

Muutosprosentti-sarake kertoo prosentuaalisen muutoksen edellisen vuoden vastaavasta kaudesta.

* Vertailuluvut on esitetty ilman Zara Venäjän myytyä liiketoimintaa. Jos tavarataloryhmän ulkomaanmyynnin vertailulukuun lisätään Inditexille siirtyneen Zara Venäjän myynti, ovat tammikuun 2006 myynnin kasvuprosentit seuraavat:

Tavarataloryhmä ulkomaat20,4
  Tavarataloryhmä yhteensä12,5