STOCKMANN Oyj Abp PÖRSSITIEDOTE 31.1.2006 klo 15.30

STOCKMANN MYY VENÄJÄLLÄ ZARA-LIIKETOIMINTAA HARJOITTAVAN TYTÄRYHTIÖNSÄ INDITEXILLE JA KESKITTYY ERITYISESTI OMAN LIIKETOIMINTANSA NOPEAAN LAAJENTAMISEEN VENÄJÄLLÄ. MOSKOVAN NELJÄS STOCKMANN-TAVARATALO IKEAN MEGA III -KAUPPAKESKUKSEEN

Tänään 31.1.2006 allekirjoitetun sopimuksen mukaisesti Stockmann myy Venäjällä Zara-liiketoimintaa harjoittavan tytäryhtiönsä ZAO Stockmann- Krasnoselskajan koko osakekannan Zara-brandin omistavalle espanjalaiselle Inditexille ja keskittyy erityisesti oman liiketoimintansa nopeaan laajentamiseen Venäjällä. Kauppahinta on 41,5 miljoonaa euroa. Kaupasta syntyvä myyntivoitto parantaa merkittävästi Stockmann-konsernin tulosta vuonna 2006. Suomessa Stockmann jatkaa Zara-liiketoimintaa. Niinikään tänään allekirjoitetulla sopimuksella Stockmann vuokraa IKEA:n Kaakkois- Moskovassa rakenteilla olevasta Mega III-kauppakeskuksesta tilat Moskovan neljännelle täysimittaiselle Stockmann-tavaratalolle, jonka lasketaan valmistuvan vuodenvaihteen 2006-2007 tienoilla.

Stockmann ja espanjalainen Inditex-yhtymä solmivat vuonna 2002 sopimuksen, jonka perusteella Stockmann sai vuoteen 2010 asti franchising-oikeudet Zara-tuotemerkin liiketoimintaan Venäjällä. Stockmann on nopeassa tahdissa avannut Moskovassa Zara-myymälöitä, joiden toiminta on käynnistynyt hyvin. Tämä kauppa käsittää kuusi Zara-myymälää, jotka kaikki sijaitsevat Moskovassa. Stockmannin Zara-myymälöiden myynti Venäjällä oli vuonna 2005 noin 46 miljoonaa euroa. Talouden voimakkaan kasvun myötä Venäjän markkinat ovat muuttuneet yhä mielenkiintoisemmaksi vähittäiskaupan toimintaympäristöksi. Tämän johdosta Inditex ja Stockmann ovat yhteisymmärryksessä päättäneet purkaa aiemman sopimusjärjestelyn ja keskittyä omien liiketoimintojensa laajentamiseen Venäjällä. Tänään 31.1.2006 allekirjoitetulla sopimuksella Inditex ostaa Zara-liiketoimintaa Venäjällä harjoittavan ZAO Stockmann-Krasnoselskajan koko osakekannan ja ottaa Zara-liiketoiminnan Venäjällä vastuulleen siten, että toimintaa harjoitetaan Inditexin lukuun 1.1.2006 lukien. Lopullinen kauppasopimus, jonka voimaantulo edellyttää Venäjän antimonopolikomitean lupaa, on tarkoitus tehdä viimeistään 31.5.2006. Kauppahinta on 41,5 miljoonaa euroa, joka sisältää yhtiön velat. Kaupasta syntyvä myyntivoitto parantaa merkittävästi Stockmann-konsernin vuoden 2006 tulosta. Sopimuksella ei ole vaikutusta Stockmannin harjoittamaan Zara-franchising-liiketoimintaan Suomessa, jossa tällä hetkellä toimii neljä myymälää.

Tehdyn kaupan jälkeen Stockmannilla on Venäjällä kolme tavarataloa, kolme erikoismyymälää, seitsemän Seppälän myymälää ja neljä tanskalaisen Bestseller-yhtiön franchising-myymälää. Jatkossa Stockmann keskittyy laajentamaan voimakkaasti kaikkia näitä toimintoja. Tänään allekirjoitetulla sopimuksella Stockmann vuokraa IKEA:n Kaakkois- Moskovassa rakenteilla olevasta Mega III -kauppakeskuksesta tilat Moskovan neljännelle täysimittaiselle Stockmann-tavaratalolle sekä myymälätilat Seppälän ja franchising-ketju Bestsellerin myymälöille. Hankkeen lasketaan valmistuvan ja avautuvan kaupalliseen käyttöön vuodenvaihteen 2006-2007 tienoilla. Stockmannin kokonaisinvestointi kohteeseen kaikki vuokrattavat tilat huomioon ottaen on noin 16 miljoonaa euroa.

Suurin Venäjällä vireillä oleva yksittäinen hanke on noin 50 000 neliömetrin tavaratalo-kauppakeskushanke Pietarin ydinkeskustassa. Sen on määrä valmistua joulumarkkinoille 2008. Myös etäkauppaa harjoittavan Stockmannin tytäryhtiön Hobby Hallin on tarkoitus aloittaa toiminta Venäjän markkinoilla vuonna 2007.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Hannu Penttilä, Stockmann, puh. (09) 121 5801 varatoimitusjohtaja Heikki Väänänen, Stockmann, puh. (09) 121 5230