STOCKMANN MYI STOCKMANN AUTO OY AB:N VEHOLLE, VOLKSWAGEN-AUDI-LIIKETOIMINNAN KESKOLLE SEKÄ TURUN JA

STOCKMANN Oyj Abp PÖRSSITIEDOTE 20.1.2006 klo 9.00

STOCKMANN MYI STOCKMANN AUTO OY AB:N VEHOLLE,VOLKSWAGEN-AUDI- LIIKETOIMINNAN KESKOLLE SEKÄ TURUN JA ESPOON FORD-AUTOTALOT SOK:LLE. STOCKMANN TARJOAA JATKOSSA KANTA-ASIAKKAILLEEN VEHON KOKO MALLISTOA.

Stockmann on tänään 20.1.2006 myynyt tytäryhtiönsä Stockmann Auto Oy Ab:n osakekannan Veho Group Oy Ab:lle, Stockmann Auton Volkswagen-Audi- liiketoiminnan Keskon tytäryhtiölle VV-Auto Oy:lle ja sen vähittäiskauppayhtiölle Helsingin VV-Auto Oy:lle sekä Turun ja Espoon Ford- autotalot SOK:n omistamalle Maan Auto -konsernille yhteensä n. 70 Me:n kauppahinnasta. Kaupat edellyttävät kilpailuviranomaisten hyväksymistä. Veho jatkaa Stockmann Auton edustamien Fordin, Skodan, BMW:n ja MINIn myyntiä omien aiempien merkkiensä lisäksi. Stockmann tarjoaa vastedes kanta-asiakkailleen koko Vehon merkkivalikoimaa ja käynnistää Vehon kanssa laajamittaisen kanta-asiakasyhteistyön.

Stockmann on tänään 20.1.2006 myynyt tytäryhtiönsä Stockmann Auto Oy Ab:n koko osakekannan Veho Group Oy Ab:lle, Stockmann Auton Volkswagen-Audi- liiketoiminnan kiinteistöineen Kesko Oyj:n tytäryhtiölle VV-Auto Oy:lle ja sen vähittäiskauppayhtiölle Helsingin VV-Auto Oy:lle sekä Turun ja Espoon Ford-autotalot SOK:n omistamalle Maan Auto -konsernille yhteensä noin 70 miljoonan euron kauppahinnasta. Stockmann Auto ja myyty liiketoiminta siirtyvät ostajien hallintaan 1.3.2006 edellyttäen, että kilpailuviranomaiset hyväksyvät kaupat. Stockmann Auton henkilökunnan määrä on noin 680, josta myydyn yhtiön palvelukseen jää noin 260 henkilöä, noin 300 siirtyy Helsingin VV-Auton palvelukseen vanhoina työntekijöinä ja noin 115 Maan Auto -konsernin palvelukseen niinikään vanhoina työntekijöinä.

Stockmann Auto myy pääkaupunkiseudulla Fordia, Skodaa, Volkswagenia ja Audia, Turussa Fordia, Tampereella Skodaa ja Fordia sekä Oulussa BMW:tä ja MINIä. Sillä on myös laaja vaihtoautovalikoima sekä monipuoliset huolto- ja korjaamopalvelut. Vehon edustamat merkit ovat Citroen, Honda, Mercedes- Benz, Mitsubishi, smart ja Maybach. Sillä on kattava autoliikeverkosto kaikilla Stockmannin kotimaan tavaratalopaikkakunnilla. Stockmannin merkit Volkswagenia ja Audia lukuun ottamatta tulevat täydentämään Vehon tarjontaa. Stockmannin kanta-asiakkaille kauppa merkitsee entistä monipuolisempaa palvelua ja kasvavia etuja, koska Stockmann tulee tarjoamaan kanta-asiakkailleen Vehon koko automallistoa.

Stockmann Autolla on yhdeksän toimipistettä pääkaupunkiseudulla sekä toimipiste Turussa, Tampereella ja Oulussa. Stockmann Auto Oy Ab muodostettiin 1.1.2005 yhtiöittämällä Stockmann-konsernin autoliiketoiminta ja sitä palvelevat kiinteistöt. Stockmannin autoliiketoiminnan myynti vuonna 2004 oli 437 miljoonaa euroa eli noin 25 prosenttia Stockmann-konsernin myynnistä. Autoliiketoiminnan liikevoitto oli 7,0 miljoonaa euroa ja sijoitetun pääoman tuotto 12 prosenttia. Stockmann Auton alustava myynti vuonna 2005 oli 414,1 miljoonaa euroa, joka on 7 prosenttia vähemmän kuin Stockmannin autoliiketoiminnan myynti vuonna 2004. Stockmann Auton vuoden 2005 kolmen ensimmäisen neljänneksen liikevoitto oli 2,5 miljoonaa euroa eli 4,1 miljoonaa euroa pienempi kuin Stockmannin autoryhmän liikevoitto vertailukaudella. Sekä myynnin että liikevoiton pienenemiseen on vaikuttanut merkittävästi Helsingin Herttoniemen Volkswagen-Audi-talon siirtyminen maahantuojalle 1.7.2004 lukien. Lisäksi vertailukauden liikevoittoon sisältyy Herttoniemen Volkswagen-Audi-talon myynnistä saatu 2,3 miljoonaan euron korvaus.

Stockmann Auton osakkeiden ja liiketoimintojen myymisestä saatava myyntivoitto parantaa Stockmannin ensimmäisen vuosineljänneksen tulosta. Jatkossa Stockmann keskittyy ydinliiketoimintoihinsa, jotka ovat tavarataloryhmä, Seppälä ja Hobby Hall. Vapautuva pääoma käytetään toiminnan laajentamiseen Suomessa, Venäjällä ja Baltiassa.

Stockmann Auto Oy Ab:n toimitusjohtaja ja Stockmann-konsernin johtoryhmän jäsen Klaus Sundström valvoo autoliiketoiminnan myyntiä koskevien yritys- ja liiketoimintakauppojen toteutumista. Hän siirtyy kauppojen toteuduttua erityistehtäviin Stockmann Oyj Abp:n palvelukseen ja eroaa yhtiön palveluksesta kuusi kuukautta kauppojen toteutumisen jälkeen.

Lisätietoja: Stockmannin toimitusjohtaja Hannu Penttilä, puh. (09) 121 5801 Stockmannin talousjohtaja Pekka Vähähyyppä, puh. (09) 121 3351