STOCKMANN-KONSERNIN ALUSTAVA MYYNTI JOULUKUUSSA JA 2005

STOCKMANN Oyj Abp PÖRSSITIEDOTE 10.1.2006 klo 11.30

STOCKMANN-KONSERNIN ALUSTAVA MYYNTI JOULUKUUSSA JA 2005

Stockmann-konsernin alustava myynti joulukuussa kasvoi 7,2 prosenttia ja oli 205,3 miljoonaa euroa. Koko vuoden alustava myynti oli 1 851,4 miljoonaa euroa, ja kasvua edellisestä vuodesta oli 6,7 prosenttia.

Parhaiten eli 15 prosentilla kasvoi joulukuussa tavarataloryhmän myynti. Myynti kotimaassa kasvoi 10 prosenttia ja ulkomailla 34 prosenttia. Kotimaan kasvuun vaikutti osaltaan lokakuun lopussa Vantaan kauppakeskus Jumbossa avattu uusi tavaratalo, jonka myynti on käynnistynyt hyvin. Ulkomaanmyynnin kovan kasvun takana olivat vahva vertailukelpoinen myynnin kasvu kaikilla markkina-alueilla sekä franchising-myymäläketjujen laajeneminen Venäjällä.

Seppälän myynti kasvoi 4 prosenttia. Lahjakorttien kirjauskäytännön muutoksen takia joulukuun myynti Suomessa oli 2 prosenttia edellistä vuotta pienempi. Vertailukelpoinen myynti kotimaassa oli edellisen vuoden tasolla. Myynti kasvoi ulkomailla 56 prosenttia hyvän vertailukelpoisen kasvun ja myymäläverkon laajenemisen seurauksena.

Stockmann Auton myynti pieneni 7 prosenttia. Myynnin kehitys vastasi markkinakehitystä: maassa rekisteröitiin joulukuussa 10 prosenttia vähemmän uusia autoja kuin vuotta aiemmin.

Hobby Hallin myynti pieneni 17 prosenttia. Myynti Suomessa pieneni 17 prosenttia ja ulkomailla 8 prosenttia. Viime vuodesta poikkeavan markkinointitoimenpiteiden ajoituksen vuoksi Hobby Hallin kuukausimyynti suhteessa edelliseen vuoteen on vaihdellut voimakkaasti syksyn aikana. Viimeisen vuosineljänneksen myynti Hobby Hallissa pieneni yhteenlaskettuna 2 prosenttia. Kun vuoden 2004 myynnistä eliminoidaan viime vuoden alussa lopetetun Liettuan toiminnan myynti, oli Hobby Hallin viimeisen vuosineljänneksen vertailukelpoinen myynti edellisen vuoden tasolla.

Konsernin koko vuoden myynnistä syntyi Suomessa 82,2 prosenttia ja ulkomailla 17,8 prosenttia. Ulkomaanmyynnin osuus kasvoi 3,9 prosenttiyksikköä vuonna 2005.

Vuoden 2005 lopulliset myyntiluvut julkistetaan 8.2.2006 julkistettavan tilinpäätöksen yhteydessä.

Joulukuun myynti ja myynti vuoden alusta

joulukuutammi-joulukuu
20052004pros.20052004pros.
MeMe05/04MeMe05/04
Tavarataloryhmä105,696,19,9797,1746,16,8
kotimaa Tavarataloryhmä 35,1 26,2 33,7 273,5 192,7 41,9 ulkomaat Tavarataloryhmä 140,7 122,3 15,0 1 070,7 938,8 14,0 yhteensä
Stockmann Auto*28,830,9-7,0414,1437,1-5,3
Hobby Hall kotimaa14,217,1-17,3176,5180,4-2,2
Hobby Hall ulkomaat1,51,6-8,434,034,0-0,1
Hobby Hall yhteensä15,718,8-16,5210,5214,4-1,8
Seppälä kotimaa17,217,5-1,7132,4128,33,1
Seppälä ulkomaat2,91,955,822,915,449,0
Seppälä yhteensä20,119,43,8155,2143,78,0
Kiinteistöt + muut0,10,121,00,90,9-0,3
Kotimaa yhteensä165,8161,72,51 521,01 492,81,9
Ulkomaat yhteensä39,429,732,8330,4242,136,5
Stockmann yhteensä* 205,3191,47,21 851,41 735,06,7
* Jos Stockmann Auton myynnin vertailuluvusta eliminoidaan Keskolle 1.7.2004 siirtyneen Herttoniemen toimipisteen myynti, Stockmann Auton myynnin kasvu tammi-joulukuussa oli 7 prosenttia ja konsernin myynnin kasvu 10 prosenttia.