STOCKMANN-KONSERNIN MYYNTI LOKAKUUSSA KAIKKIEN AIKOJEN PARAS KUUKAUSIMYYNTI

STOCKMANN Oyj Abp PÖRSSITIEDOTE 8.11.2005 klo 12.30

STOCKMANN-KONSERNIN MYYNTI LOKAKUUSSA KAIKKIEN AIKOJEN PARAS KUUKAUSIMYYNTI

Stockmann-konsernin myynti kasvoi lokakuussa 15,0 prosenttia ja oli 197,9 miljoonaa euroa. Lokakuu oli kautta aikojen konsernin paras myyntikuukausi ja ylitti näin ollen viime vuoden joulukuun myynnin. Myynti kasvoi selvästi kaikissa liiketoimintayksiköissä.

Parhaan prosentuaalisen kasvun saavutti Hobby Hall, jonka myynti kasvoi 27 prosenttia. Hobby Hallin myynti Suomessa kasvoi 30 prosenttia ja ulkomailla Liettuan toiminnan alkuvuonna tapahtuneesta lopettamisesta huolimatta 14 prosenttia. Myynnin hyvä kasvu johtuu onnistuneista markkinointikampanjoista ja niiden edellisestä vuodesta poikenneesta ajoituksesta.

Tavarataloryhmän myynti kasvoi 17 prosenttia. Myynti Suomessa kasvoi 9 prosenttia ja ulkomailla 46 prosenttia. Hyvän myynnin kasvun taustalla ovat erinomaisesti onnistunut Hullut Päivät -kampanja Suomessa ja Baltiassa, joulukuussa Moskovassa avattu uusi tavaratalo ja myymäläverkon kasvu sekä hyvä vertailukelpoinen kasvu kaikilla markkina-alueilla. Vantaan Jumbo-kauppakeskuksessa avautunut ja erinomaisesti käynnistynyt uusi tavaratalo ehti vaikuttaa lokakuun kotimaan myyntilukuihin viiden päivän ajan.

Seppälän myynti kasvoi 8 prosenttia. Myynti kotimaassa kasvoi 1 prosentin ja ulkomailla 59 prosenttia. Ulkomaanmyynnin kova kasvu johtuu myymäläverkon kasvusta ja vahvasta vertailukelpoisesta kasvusta kaikilla markkina-alueilla.

Stockmann Auton myynti kasvoi 7 prosenttia. Tampereen autotalossa aloitettiin lokakuussa Ford-myynti.

Lokakuun myynti ja myynti vuoden alusta

lokakuu tammi-lokakuu tammi- joulukuu

20052004pros.20052004pros.2004
Tavarataloryhmä91,584,38,5622,1587,25,9746,1
kotimaa Tavarataloryhmä 33,9 23,2 45,6 212,7 149,0 42,8 192,7 ulkomaat Tavarataloryhmä 125,3 107,5 16,6 834,8 736,2 13,4 938,8 yhteensä
Stockmann Auto*36,834,66,6350,3374,3-6,4437,1
Hobby Hall kotimaa18,514,329,8140,3139,30,7180,4
Hobby Hall ulkomaat3,63,213,829,028,03,534,0
Hobby Hall yhteensä22,117,426,9169,2167,31,2214,4
Seppälä kotimaa10,910,80,6105,5100,54,9128,3
Seppälä ulkomaat2,61,758,818,112,149,415,4
Seppälä yhteensä13,512,58,4123,6112,79,7143,7
Kiinteistöt + muut0,10,12,80,70,8-2,50,9
Kotimaa yhteensä157,8144,09,61 218,91 202,21,41 492,8
Ulkomaat yhteensä40,128,142,8259,8189,137,4242,1
Stockmann yhteensä* 197,9172,115,01 478,71 391,26,31 735,0
* Jos Stockmann Auton myynnin vertailuluvusta eliminoidaan Keskolle 1.7.2004 siirtyneen Herttoniemen toimipisteen myynti, Stockmann Auton myynnin kasvu tammi-lokakuussa oli 8 prosenttia ja konsernin myynnin kasvu 10 prosenttia.