STOCKMANN-KONSERNIN MYYNTI KESÄKUUSSA 2005

STOCKMANN Oyj Abp PÖRSSITIEDOTE 11.07.2005 klo 11.00

STOCKMANN-KONSERNIN MYYNTI KESÄKUUSSA 2005

Stockmann-konsernin myynti oli kesäkuussa 142,6 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 7,4 prosenttia edellisen vuoden kesäkuuhun verrattuna.

Parhaan kasvun saavutti koko alkuvuoden erittäin hyvin menestynyt Seppälä, jonka myynti kasvoi 23 prosenttia. Seppälän myynti kotimaassa kasvoi 20 prosenttia ja ulkomailla 48 prosenttia. Seppälän ulkomaanmyynnin voimakas kasvu johtuu myymäläverkon kasvusta Baltiassa ja Venäjällä sekä vahvasta vertailukelpoisesta myynnin kasvusta ulkomaisilla markkina-alueilla.

Tavarataloryhmän myynti kasvoi 14 prosenttia, josta kasvu kotimaassa oli 10 prosenttia ja ulkomailla 32 prosenttia. Kotimaan myynnin kasvuun vaikutti kesän alennusmyynnin alkaminen kaksi päivää edellisvuotta aikaisemmin. Tavarataloryhmän ulkomaanmyynnin voimakas kasvu johtuu myymäläverkon kasvusta Venäjällä, joulukuussa Moskovassa avatusta uudesta tavaratalosta ja vahvasta vertailukelpoisesta myynnin kasvusta kaikilla ulkomaisilla markkina-alueilla.

Hobby Hallin myynti kasvoi 4 prosenttia, josta kasvu kotimaassa oli 1 prosentin ja ulkomailla 27 prosenttia. Myynnin kasvuun vaikuttivat kuvastojen aikataulutuksen muuttuminen sekä kotimaassa että ulkomailla.

Stockmann Auton myynti oli 6 prosenttia edellistä vuotta pienempi. Myynnin lasku johtuu kokonaan 1.7.2004 Keskolle siirtyneen Herttoniemen Volkswagen-Audi- autotalon myynnin menetyksestä. Vertailukelpoinen myynnin kasvu ilman Herttoniemen autotaloa oli 19 prosenttia.

Kesäkuun myynti ja myynti vuoden alusta

kesäkuu tammi-kesäkuu tammi- joulukuu

20052004Ind.20052004Ind.2004
  Tavarataloryhmä56,951,7110353,5334,2106746,1
  kotimaa
  Tavarataloryhmä17,313,1132113,477,8146192,7
  ulkomaat
  Tavarataloryhmä74,164,8114466,9412,1113938,8
  yhteensä
  Stockmann Auto*41,744,394218,0244,389437,1
  Hobby Hall kotimaa10,910,810184,985,899180,4
  Hobby Hall ulkomaat1,91,512718,317,810334,0
  Hobby Hall yhteensä12,812,3104103,2103,6100214,4
  Seppälä kotimaa12,110,112060,756,0108128,3
  Seppälä ulkomaat1,81,21489,26,115215,4
  Seppälä yhteensä13,911,312369,962,1113143,7
  Kiinteistöt + muut0,10,10,40,50,9
  Kotimaa yhteensä121,7117,0104717,7720,81001 492,8
  Ulkomaat yhteensä20,915,7133140,8101,7138242,1
  Stockmann yhteensä*142,6132,8107858,5822,51041 735,0
* Jos Stockmann Auton myynnin vertailuluvusta eliminoidaan Keskolle 1.7.2004 siirtyneen Herttoniemen toimipisteen myynti, Stockmann Auton myynnin kasvu tammi- kesäkuussa oli 12 prosenttia ja konsernin myynnin kasvu 11 prosenttia.