Stockmann-konsernin liikevaihto syyskuussa 2013 ja Hullut Päivät -kampanja lokakuussa 2013

Helsinki, Suomi, 2013-10-14 10:30 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- STOCKMANN Oyj Abp, Pörssitiedote 14.10.2013 klo 11.30 EET

Stockmann-konsernin liikevaihto oli 154,8 miljoonaa euroa syyskuussa 2013. Liikevaihto laski edellisvuodesta 8,6 prosenttia, kun mukaan ei lasketa Venäjällä ja Suomessa lopetettuja franchising-toimintoja. Markkinatilanne jatkui heikkona Suomessa. Lisäksi Venäjän, Ruotsin ja Norjan valuuttakurssit heikentyivät suhteessa euroon.

Tavarataloryhmän liikevaihto laski 9,6 prosenttia, kun mukaan ei lasketa lopetettuja franchising-toimintoja. Liikevaihto laski 11,3 prosenttia Suomessa. Euromääräinen liikevaihto ulkomailla laski 6,1 prosenttia. Venäjän tavaratalojen liikevaihto ruplina pysyi edellisen vuoden tasolla.

Hullut Päivät -kampanja, joka toteutettiin lokakuussa kaikissa tavarataloissa ja verkkokaupassa, saavutti uuden myyntiennätyksen noin kahden prosentin kasvulla. Kampanjan euromääräinen liikevaihto kasvoi kaikilla markkina-alueilla heikentyneestä Venäjän ruplasta huolimatta. Myynti parani erityisesti verkkokaupassa Suomessa.

Muotiketjujen liikevaihto laski 7,2 prosenttia syyskuussa. Suomessa liikevaihto laski 10,0 prosenttia ja ulkomailla 6,6 prosenttia. Lindexin euromääräinen liikevaihto oli 6,5 prosenttia pienempi kuin vuotta aikaisemmin. Paikallisvaluutoissa liikevaihto laski 4,9 prosenttia. Syyskuussa 2012 Lindexillä oli erittäin onnistunut Roosa nauha -kampanja yhteistyössä Missoni-muotitalon kanssa. Tänä vuonna Roosa nauha -kampanja käynnistyi vasta lokakuussa. Seppälän liikevaihto laski 11,3 prosenttia osin useiden viimeisen 12 kuukauden aikana suljettujen myymälöiden takia.

Syyskuun liikevaihto (ilman ALV:a)

9/2013
Me
Muutos-%
ilman lopetettuja franchising-toimintoja*
Muutos
Tavarataloryhmä Suomi       57,7 -11,3 -14,2
Tavarataloryhmä ulkomaat    27,8 -6,1 -8,4
Tavarataloryhmä yhteensä    85,5 -9,6 -12,4
Muotiketjut Suomi 11,8 -10,0 -10,0
Muotiketjut ulkomaat  57,6 -6,6 -6,6
Muotiketjut yhteensä 69,4 -7,2 -7,2
Jakamaton -0,1
Suomi yhteensä              69,4 -11,2 -13,6
Ulkomaat yhteensä       85,4 -6,4 -7,2
Stockmann yhteensä 154,8 -8,6 -10,2

Tammi–syyskuun liikevaihto (ilman ALV:a)

1-9/2013
Me
Muutos-%
ilman lopetettuja franchising-toimintoja*
Muutos
Tavarataloryhmä Suomi       565,7 -2,7 -4,8
Tavarataloryhmä ulkomaat    274,7 -0,2 -3,5
Tavarataloryhmä yhteensä    840,5 -1,9 -4,4
Muotiketjut Suomi 110,6 -10,4 -10,4
Muotiketjut ulkomaat  478,8 2,0 2,0
Muotiketjut yhteensä 589,4 -0,6 -0,6
Jakamaton -0,6
Suomi yhteensä              675,7 -4,2 -5,9
Ulkomaat yhteensä       753,6 1,2 -0,1
Stockmann yhteensä 1 429,3 -1,4 -2,9

Muutos-%: muutos verrattuna edellisen vuoden vastaavaan kauteen.
* Muutos verrattuna liikevaihtoon, jossa ei ole mukana Venäjällä vuonna 2012 lopetettu Bestseller-franchising-toiminta ja keväällä 2013 lopetettu Suomen Zara-franchising-toiminta.

Lisätietoja:
Hannu Penttilä, toimitusjohtaja, puh. (09) 121 5801