STOCKMANN-KONSERNIN MYYNTI TOUKOKUUSSA 2005

STOCKMANN Oyj Abp PÖRSSITIEDOTE 09.06.2005 klo 9.30

STOCKMANN-KONSERNIN MYYNTI TOUKOKUUSSA 2005

Stockmann-konsernin myynti oli toukokuussa 142,7 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 2,1 prosenttia edellisen vuoden toukokuuhun verrattuna.

Parhaan kasvun saavutti koko alkuvuoden erittäin hyvin menestynyt Seppälä, jonka myynti kasvoi 12 prosenttia. Seppälän myynti kotimaassa kasvoi 8 prosenttia ja ulkomailla 44 prosenttia. Seppälän ulkomaanmyynnin voimakas kasvu johtuu myymäläverkon kasvusta Baltiassa ja Venäjällä sekä vahvasta vertailukelpoisesta myynnin kasvusta ulkomaisilla markkina-alueilla.

Tavarataloryhmän myynti kasvoi 8 prosenttia, josta kasvu kotimaassa oli 3 prosenttia ja ulkomailla 31 prosenttia. Tavarataloryhmän ulkomaanmyynnin voimakas kasvu johtuu myymäläverkon kasvusta Venäjällä, joulukuussa Moskovassa avatusta uudesta tavaratalosta ja vahvasta vertailukelpoisesta myynnin kasvusta kaikilla ulkomaisilla markkina-alueilla.

Stockmann Auton myynti oli 6 prosenttia edellistä vuotta pienempi. Myynnin lasku johtuu kokonaan 1.7.2004 Keskolle siirtyneen Herttoniemen Volkswagen- Audi-autotalon myynnin menetyksestä. Vertailukelpoinen myynnin kasvu ilman Herttoniemen autotaloa oli 20 prosenttia.

Hobby Hallin myynti oli 10 prosenttia pienempi kuin edellisenä vuonna. Myynti kotimaassa pieneni 6 prosenttia ja ulkomailla 34 prosenttia. Myynnin pienenemiseen vaikuttivat kampanjoiden jaksotuksen muuttuminen sekä kotimaassa että ulkomailla ja alkuvuonna tapahtunut vetäytyminen Liettuan markkinoilta.

Toukokuun myynti ja myynti vuoden alusta

toukokuu tammi-toukokuu tammi- joulukuu

20052004Ind.20052004Ind.2004
Tavarataloryhmä56,054,6103296,7282,5105746,1
kotimaa Tavarataloryhmä 18,3 14,0 131 96,1 64,7 148 192,7 ulkomaat Tavarataloryhmä 74,3 68,6 108 392,7 347,3 113 938,8 yhteensä
Stockmann Auto*38,941,394176,3200,088437,1
Hobby Hall kotimaa14,014,89474,074,999180,4
Hobby Hall ulkomaat2,03,06616,416,310034,0
Hobby Hall yhteensä16,017,99090,491,399214,4
Seppälä kotimaa11,710,810848,645,9106128,3
Seppälä ulkomaat1,71,21447,44,915215,4
Seppälä yhteensä13,412,011256,150,8110143,7
Kiinteistöt + muut0,10,10,40,40,9
Kotimaa yhteensä120,7121,699596,0603,7991 492,8
Ulkomaat yhteensä22,018,2121119,986,0139242,1
Stockmann yhteensä* 142,7139,9102716,0689,71041 735,0
* Jos Stockmann Auton myynnin vertailuluvusta eliminoidaan Keskolle 1.7.2004 siirtyneen Herttoniemen toimipisteen myynti, Stockmann Auton myynnin kasvu tammi-toukokuussa oli 11 prosenttia ja konsernin myynnin kasvu 10 prosenttia.