STOCKMANN-KONSERNIN MYYNTI KASVOI VOIMAKKAASTI HUHTIKUUSSA 2005

STOCKMANN Oyj Abp PÖRSSITIEDOTE 10.5.2005 klo 15.45

STOCKMANN-KONSERNIN MYYNTI KASVOI VOIMAKKAASTI HUHTIKUUSSA 2005

Stockmann-konsernin myynti huhtikuussa oli 172,6 miljoonaa euroa eli 17 prosenttia edellistä vuotta suurempi. Huhtikuussa oli Suomessa kaksi myyntipäivää enemmän kuin vuonna 2004, minkä lisäksi tavarataloryhmän Hullut Päivät -kampanja Suomessa oli kokonaisuudessaan huhtikuussa, kun edellisenä vuonna ensimmäinen kampanjapäivä oli maaliskuun puolella.

Parhaiten myyntiään kasvatti tavarataloryhmä, jonka myynti kasvoi 33 prosenttia. Myynti kotimaassa kasvoi 27 prosenttia ja ulkomailla 58 prosenttia. Voimakkaaseen myynnin kasvuun vaikuttavat erinomaisesti onnistunut Hullut Päivät -kampanja sekä Suomessa että Baltiassa, uudet tavaratalot ja myymälät Venäjällä sekä hyvä vertailukelpoinen kasvu kaikilla toimialueilla.

Seppälän myynti kasvoi 25 prosenttia. Myynti kotimaassa kasvoi 20 prosenttia ja ulkomailla 65 prosenttia. Kotimaan myynnin hyvä kasvu on edellä mainittua kauppapäivien määrää lukuun ottamatta vertailukelpoista. Ulkomaanmyynnin kovaan kasvuun vaikuttaa osaltaan myymäläverkon kasvu Baltiassa ja Venäjällä.

Stockmann Auton myynti pysyi edellisen vuoden tasolla huolimatta siitä, että vertailuluvussa on mukana Keskolle 1.7.2004 siirtyneen Herttoniemen VW-Audi-autotalon myynti. Vertailukelpoinen myynnin kasvu ilman Herttoniemen autotaloa oli 22 prosenttia.

Hobby Hallin myynti jäi kuvastojen aikataulutuksen muuttumisen johdosta huhtikuussa 17 prosenttia edellisvuotta pienemmäksi. Myynti Suomessa laski 20 prosenttia ja pysyi ulkomailla edellisen vuoden tasolla huolimatta alkuvuonna lopetetusta Liettuan postimyyntitoiminnasta. Myynti kasvoi voimakkaasti varsinkin Latviassa.

Huhtikuun myynti ja myynti vuoden alusta

huhtikuu tammi-huhtikuu tammi- joulukuu

20052004Ind.20052004Ind.2004
Tavarataloryhmä80,963,8127240,6228,0106746,1
kotimaa Tavarataloryhmä 24,2 15,3 158 77,8 50,7 153 192,7 ulkomaat Tavarataloryhmä 105,0 79,1 133 318,4 278,7 114 938,8 yhteensä
Stockmann Auto*41,040,8100137,4158,787437,1
Hobby Hall kotimaa11,214,18060,060,1100180,4
Hobby Hall ulkomaat2,72,710014,413,310834,0
Hobby Hall yhteensä13,916,88374,473,4101214,4
Seppälä kotimaa10,99,112036,935,1105128,3
Seppälä ulkomaat1,71,01655,73,715515,4
Seppälä yhteensä12,610,112542,738,8110143,7
Kiinteistöt + muut0,10,10,30,30,9
Kotimaa yhteensä144,1128,0113475,3482,1991 492,8
Ulkomaat yhteensä28,519,015097,967,8145242,1
Stockmann yhteensä* 172,6146,9117573,2549,91041 735,0
* Jos Stockmann Auton myynnin vertailuluvusta eliminoidaan Keskolle 1.7.2004 siirtyneen Herttoniemen toimipisteen myynti, Stockmann Auton myynnin kasvu tammi-huhtikuussa oli 9 prosenttia ja konsernin myynnin kasvu 11 prosenttia.