STOCKMANNIN NEVSKY CENTREN PERUSKIVEN MUURAUS PIETARISSA LOKAKUUN 17. PÄIVÄNÄ

STOCKMANN Oyj Abp Lehdistötiedote 16.10.2008 klo 16.45

STOCKMANNIN NEVSKY CENTREN PERUSKIVEN MUURAUS PIETARISSA LOKAKUUN 17. PÄIVÄNÄ

Pietarin pääkadun Nevski Prospektin varrelle rakennettavan Nevsky Centre -kauppakeskuksen peruskivi muurataan perjantaina lokakuun 17. päivänä. Muuraajina ovat muun muassa Pietarin varakuvernööri Alexander Vahmistrov ja Stockmannin toimitusjohtaja Hannu Penttilä. Kauppakeskuksen rakennuttaa suomalainen vähittäiskauppakonserni Stockmann, joka avaa siinä myös tavaratalon.

Tuleva Nevsky Centre -kauppakeskus sijaitsee Pietarin ydinkeskustassa Vosstanija-aukion metroaseman vieressä ja Moskovan rautatieaseman välittömässä läheisyydessä. Sen bruttopinta-ala tulee olemaan noin 100 000 neliömetriä, josta noin 50 000 neliömetriä on myymälä- ja toimistotilaa. Kauppakeskukseen on suunniteltu noin 20 000 neliömetrin suuruinen täysimittainen Stockmann-tavaratalo, muuta vähittäiskauppaa, toimistotiloja sekä maanalainen paikoituslaitos, joka on ensimmäinen laatuaan Pietarin ydinkeskustassa. Kokonaisinvestoinnin arvioidaan olevan yli 170 miljoonaa euroa. Lopullinen rakennuslupa saatiin maaliskuun alussa, ja nykyisen aikataulun mukaan rakennus valmistuu keväällä 2010.

Pietari saa keskeisellä paikalla sijaitsevasta Nevsky Centrestä uuden houkuttelevan kohteen, johon tulee mm. yli 80 korkeatasoista myymälää, ravintolamaailma, kahviloita sekä monipuoliset terveyden- ja kauneudenhoitopalvelut. Kauppakeskukseen rakennetaan myös edustavia toimistotiloja. Rakennuksen kadunpuoleisista julkisivuista tulee aiempien historiallisten julkisivujen kaltaiset, joten moderni liikerakennus sopeutuu saumattomasti keskustan kaupunkikuvaan.

Nevsky Centren rakennuttaja Stockmann on nopeasti laajeneva suomalainen pörssiyhtiö, jolla on myymälöitä yhdeksässä maassa. Venäjällä Stockmann on toiminut jo vuodesta 1989. Sillä on Moskovassa avoinna kolme tavarataloa, ja neljäs avataan joulukuussa. Suunnitelmien mukaan Stockmann avaa tavaratalon myös Jekaterinburgissa vuodenvaihteessa 2009-2010, ja Moskovaan on suunnitteilla jälleen uusi Stockmann-tavaratalo. Lisäksi Stockmannilla on Venäjän suurimmissa kaupungeissa runsaasti eri ketjujen erikoisliikkeitä. Kaikkiaan Stockmannilla on Venäjällä yli 60 myymälää, joista Pietarissa 25.

Lisätietoja: Stockmannin ulkomaantoimintojen kehitysjohtaja Jussi Kuutsa, puh. +7926 2101255

JAKELU Keskeiset tiedotusvälineet