NEVSKY CENTRE VALMIS. STOCKMANNIN VENÄJÄN-LIPPULAIVA AVAA OVENSA PIETARISSA

STOCKMANN Oyj Abp Lehdistötiedote 11.11.2010

NEVSKY CENTRE VALMIS. STOCKMANNIN VENÄJÄN-LIPPULAIVA AVAA OVENSA PIETARISSA

Pietarin ydinkeskustaan valmistuneen Nevsky Centre -kauppakeskuksen juhlallisia avajaisia vietetään tänään (torstaina 11.11.2010). Kauppakeskus avaa ovensa asiakkaille huomenna (perjantaina 12.11.2010). Pääkatu Nevski Prospektin varrella sijaitseva kauppakeskus on Stockmann-konsernin edustava lippulaiva Venäjällä. Kauppakeskuksessa palvelevat Venäjän suurin Stockmann-tavaratalo sekä kymmenet muut myymälät, ravintolat ja palveluyritykset. Rakennuksessa on myös toimistotiloja sekä maanalainen pysäköintihalli.

Nevsky Centre sijaitsee keskeisellä paikalla Nevski Prospektin ja Vosstania-kadun kulmassa, Vosstania-aukion metroaseman vieressä ja Moskovan rautatieaseman välittömässä läheisyydessä. Alueella on erittäin vilkas jalankulkuliikenne, ja osaltaan kauppakeskuksen saavutettavuutta parantaa 565 autopaikan maanalainen pysäköintihalli.

Uudenlainen kauppakonsepti

Nevsky Centren kokonaispinta-ala on 98 000 neliömetriä, ja siinä on kaupallisia palveluja seitsemässä kerroksessa. Kauppakeskus on ottanut tunnuslauseekseen ”Ostamisen uusi kulttuuri”. Se edustaa aivan uudenlaista kauppakonseptia Venäjällä.

Nevsky Centren kaupallisten palvelujen ytimen muodostaa myyntipinta-alaltaan 20 000 neliömetrin laajuinen Venäjän suurin Stockmann-tavaratalo, joka on konsernin toiseksi suurin Helsingin tavaratalon jälkeen. Tavaratalo toimii viidessä kerroksessa ja tarjoaa korkeatasoisessa kansainvälisessä ostoympäristössä ainutlaatuisen laajan ja laadukkaan valikoiman muotia, kodinsisustusta ja elintarvikkeita eri hintaluokissa. Valikoimaan kuuluvat sekä tunnetut kansainväliset merkit että Stockmannin edulliset omat merkit. Stockmann-tavaratalot tunnetaan asiantuntevasta ja erinomaisesta asiakaspalvelustaan. Tavaratalon erityinen vetonaula on 3200 neliömetrin suuruinen Herkku-osasto, joka tarjoaa tuoreita, korkeatasoisia elintarvikkeita kilpailukykyisin hinnoin.

Tavaratalon lisäksi kaupallisia palveluja on 20 600 neliömetrin alalla kuudessa kerroksessa. Yhteensä 77 myymälää ja palveluyritystä täydentävät tavaratalon tarjontaa siten, että Nevsky Centre on pietarilaisia monipuolisesti palveleva, valikoimiltaan laaja ja vetovoimainen kokonaisuus. Tuotevalikoima painottuu muotiin ja kodintuotteisiin. Nevsky Centren lukuisia muotiketjuja ovat mm. Lindex ja Seppälä, jotka kuuluvat Stockmann-konserniin, sekä H&M, Vero Moda ja Jack&Jones. Asiakkaiden viihtymisestä pitävät osaltaan huolta 14 kahvilaa, ravintolaa ja kioskia, joissa on kaikkiaan noin 1400 istumapaikkaa. Ginzan näköalaravintolan lisäksi kuudenteen kerrokseen ovat sijoittuneet kunto- ja kauneuspalvelut. Kauppakeskuksen ylimmissä kerroksissa 8-9 on 5500 neliömetrin verran toimistotiloja.

Stockmannin oma investointi

Stockmann osti vuonna 2006 kauppakeskusta varten noin 10 000 neliömetrin suuruisen liiketontin, jolla sijainneet huonokuntoiset vanhat rakennukset purettiin. Tontille rakennettiin moderni kauppakeskus, mutta kauniit kadunpuoleiset julkisivut rakennettiin uudelleen. Rakennuttajana toimi Pöyry CM Oy ja pääurakoitsijana Kiinan valtion rakennusyhtiön venäläinen tytäryhtiö Kitai Stroi. Kiinteistö on kokonaisuudessaan Stockmannin omistama. Kokonaisinvestointi on noin 185 miljoonaa euroa.

Stockmann on suomalainen pörssiyhtiö, joka on perustettu vuonna 1862. Stockmann-konsernin liikeketjut toimivat 13 maassa, ja toiminta laajenee jatkuvasti. Stockmannin myynti ylitti viime vuonna kaksi miljardia euroa, ja konsernin palveluksessa on noin 15 000 henkilöä.

Stockmann aloitti kaupankäynnin Venäjälle jo 1960-luvulla toimittamalla Helsingistä tavaraa Moskovassa asuneille diplomaateille ja muille ulkomaalaisille. Vuonna 1989 Stockmann yhtenä nyky-Venäjän ensimmäisistä ulkomaalaisista kauppayrityksistä avasi myymälän Moskovassa. Toiminta on laajentunut siten, että Stockmann-konsernilla on tällä hetkellä viisi tavarataloa Moskovassa sekä yhteensä lähes 70 muotimyymälää Venäjän suurimmissa kaupungeissa. Nevsky Centren Stockmann-tavaratalo on yhtiön viidestoista tavaratalo ja Venäjän ensimmäinen Stockmann-tavaratalo Moskovan ulkopuolella. Suunnitelmien mukaan Venäjän seitsemäs Stockmann-tavaratalo avataan Jekaterinburgissa maaliskuussa 2011.

Juhana Häme tiedotuspäällikkö

JAKELU Keskeiset tiedotusvälineet