STOCKMANNIN NEVSKY CENTRE -KAUPPAKESKUS PIETARISSA HARJASSA

STOCKMANN Oyj Abp Sijoittajauutinen 19.3.2010 klo 10.00

STOCKMANNIN NEVSKY CENTRE -KAUPPAKESKUS PIETARISSA HARJASSA

Stockmannin rakennuttaman Nevsky Centre -kauppakeskuksen harjannostajaisia vietetään Pietarissa perjantaina 19.3.2010. Keskeiselle paikalle Pietarin ydinkeskustaan valmistuvan kauppakeskuksen kaupallinen pinta-ala on noin 50 000 neliömetriä. Stockmann-tavaratalon lisäksi kauppakeskukseen tulee runsaasti muuta vähittäiskauppaa ja toimistoja. Rakennustyöt ovat aikataulussa, ja kauppakeskus avataan ensi joulumarkkinoille.

Stockmann osti vuonna 2006 noin 10 000 neliömetrin suuruisen liiketontin Pietarin kaupungin pääkadulta Nevski Prospektilta. Tontti sijaitsee Vosstanija-aukion metroaseman vieressä ja Moskovan rautatieaseman välittömässä läheisyydessä. Stockmann rakennuttaa tontille bruttopinta-alaltaan noin 100 000 neliömetrin suuruisen Nevsky Centre -kauppakeskuksen, josta noin 50 000 neliömetriä on myymälä- ja toimistotilaa. Siten kauppakeskuksesta tulee kaupalliselta pinta-alaltaan jokseenkin Helsingin Stockmann-tavaratalon kokoinen. Valmistuttuaan Nevsky Centre tulee työllistämään noin tuhat henkilöä. Rakennuksessa on yhdeksän maanpäällistä ja neljä maanalaista kerrosta. Pääurakoitsijana toimii Kiinan valtion osin omistama rakennusliike OOO Kitai Stroi. Stockmannin puolesta hanketta valvoo Pöyry Construction Management.

Kauppakeskukseen tulee koko Stockmann-ketjun toiseksi suurin Stockmann-tavaratalo, jonka myyntipinta-ala on noin 20 000 neliömetriä, muuta vähittäiskauppaa, toimistotiloja sekä maanalainen paikoituslaitos 550 autolle. Pietarin kaupunki on tehnyt päätöksen Vosstanija-kadun liikenteen suunnan kääntämisestä siten, että asiakas- ja tavaraliikenne pääsee kääntymään kauppakeskukseen suoraan Nevski Prospektilta. Nevsky Centreen sijoittuvat myös Stockmann-konsernin Lindex- ja Seppälä-myymälät sekä Stockmannin operoima Bestseller-myymälä. Tilojen vuokraaminen muille yrityksille on hyvässä vauhdissa - kiinnostus on suurta, ja vuokrattavista tiloista on nyt vuokrattu noin 80 prosenttia. Vuokralaisista mainittakoon Hennes & Mauritz sekä Pietarin tunnetuimpiin kuuluva ravintolayritys Ginza.

Kokonaisinvestoinnin arvioidaan olevan noin 185 miljoonaa euroa. Hankkeen rakennustyöt ovat edenneet hyvin. Suuri ja teknisesti vaativa rakennus valmistui harjakorkeuteen 15 kuukaudessa, ja perjantaina 19.3.2010 päästään viettämään harjannostajaisia. Poikkeuksellisen vaativaksi rakennustyön on tehnyt mm. Pietarin maaperä sekä se, että sijainti kaupungin historiallisessa keskustassa edellyttää koristeellisten historiallisten julkisivujen rakentamista uudelleen alkuperäisten kaltaisina. Rakennuksen ennakoidaan valmistuvan kesän 2010 aikana ja kaupallisen toiminnan käynnistyvän joulumarkkinoille 2010. Avajaispäiväksi on varattu 11.11.2010.

Stockmann on toiminut Venäjällä jo yli 20 vuotta. Sillä on Moskovassa viisi tavarataloa, jotka kaikki ovat selvästi pienempiä kuin Nevsky Centreen valmistuva Stockmann-tavaratalo. Siten Pietarin ensimmäisestä Stockmann-tavaratalosta ja Nevsky Centre -kauppakeskuksesta tulee Stockmannin lippulaiva Venäjällä. Tavaratalojen lisäksi Stockmannilla on Venäjällä Lindex-, Seppälä- ja Bestseller-myymälöitä.

Lisätietoja: Stockmannin ulkomaantoimintojen kehitysjohtaja Jussi Kuutsa, puh. +7926 210 1255

Juhana Häme tiedotuspäällikkö

JAKELU Keskeiset tiedotusvälineet