STOCKMANN KONSERNIN ALUSTAVA MYYNTI HEINÄKUUSSA 2009

STOCKMANN Oyj Abp Pörssitiedote 5.8.2009 klo 8.00

STOCKMANN KONSERNIN ALUSTAVA MYYNTI HEINÄKUUSSA 2009

Stockmann-konsernin heinäkuun myynti oli 150,2 miljoonaa euroa, joka oli 7,0 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2008 heinäkuussa. Selvästi heikommat Ruotsin ja Norjan kruunu sekä Venäjän rupla vaikuttivat euromääräiseen myyntiin.

Tavarataloryhmän myynti pieneni 13,5 prosenttia, 8,3 prosenttia Suomessa ja 24,8 prosenttia ulkomailla. Baltian tavaratalojen myynnin kehitys oli selvästi Suomen tavaratalojen myynnin kehitystä heikompi. Venäjän tavaratalojen ruplamääräinen myynti pieneni 9 prosenttia. Alennusmyynnin aikaisempi aloitus jo kesäkuun puolella Baltiassa ja Venäjällä sekä näiden markkinoiden edellistä vuotta selvästi pienemmät aletuotteiden määrät vaikuttivat heinäkuun myynnin tasoon. Venäjällä on yksi tavaratalo enemmän kuin heinäkuussa 2008.

Lindexin myynti kehittyi erittäin myönteisesti ja kasvoi paikallisissa valuutoissa laskettuna 16 prosenttia edellisen vuoden heinäkuuhun verrattuna. Myös Lindexin euromääräinen myynti kasvoi 4,2 prosenttia, Suomessa 11,8 prosenttia ja ulkomailla 3,1 prosenttia.

Seppälän myynti pieneni 5,9 prosenttia. Suomessa myynti pieneni 5,2 prosenttia ja ulkomailla 7,3 prosenttia. Baltian myynnin kehitys oli selvästi muita markkinoita heikompi. Venäjällä Seppälän ruplamääräinen myynti kasvoi 26 prosenttia.

Hobby Hallin myynti pieneni 13,3 prosenttia. Myynti pieneni Suomessa 1,8 prosenttia ja Baltiassa 75,2 prosenttia. Baltian myynnin voimakas lasku johtuu toiminnan alasajosta, joka saatetaan loppuun syksyyn 2009 mennessä. Tämän jälkeen Hobby Hall keskittyy pelkästään toiminnan kehittämiseen Suomen markkinoilla.

Heinäkuun myynti

heinäkuu tammi-heinäkuu tammi- joulukuu

20092008pros.20092008pros.2008
Tavarataloryhmä51,756,4-8,3413,4466,3-11,3868,5