STOCKMANN-KONSERNIN MYYNTI ELOKUUSSA 2008

STOCKMANN Oyj Abp Pörssitiedote 9.9.2008 klo 14.45

STOCKMANN-KONSERNIN MYYNTI ELOKUUSSA 2008

Stockmann-konsernin myynti kasvoi elokuussa 50 prosenttia ja oli 185,9 miljoonaa euroa. Kasvu johtui Lindexin myynnin yhdistämisestä Stockmann- konsernin myyntilukuihin sekä Seppälän, tavarataloryhmän ja Lindexin myynnin kasvusta. Yleisesti ottaen elokuun myynti kehittyi Pohjoismaissa ja Baltiassa selvästi kesä- ja heinäkuuta paremmin.

Seppälän myynti kasvoi kaikilla markkinoilla yhteensä 19 prosenttia. Suomessa myynti kasvoi 11 prosenttia ja ulkomailla 35 prosenttia. Myynnin kehitys oli hyvin voimakasta erityisesti Venäjällä. Myös Lindexin myynti nousi ja yhtiö avasi ensimmäisen Venäjän myymälänsä menestyksellisesti Pietarissa elokuun puolivälissä.

Tavarataloryhmän myynti kasvoi 3 prosenttia. Suomessa myynti kasvoi 2 prosenttia ja ulkomailla 4 prosenttia siitä huolimatta, että Moskovan Smolenskajan tavaratalo jouduttiin sulkemaan toukokuussa vuokranantajan laittoman toiminnan seurauksena. Suomessa tavaratalojen myynti edellisvuoteen verrattuna oli muutoin hyvä, mutta kasvua pienensi digiboksien ja -televisioiden vahva myynti vuonna 2007. Sama ilmiö rasitti Hobby Hallin myyntiä, joka pieneni 22 prosenttia. Suomessa myynti pieneni 22 prosenttia ja ulkomailla 21 prosenttia.

Elokuun myynti

elokuu tammi-elokuu tammi- joulukuu

20082007pros.20082007pros.2007
Tavarataloryhmä67,465,92,3533,7518,03,0871,8
Suomi Tavarataloryhmä 25,1 24,1 4,2 223,7 202,0 10,8 346,3 ulkomaat Tavarataloryhmä 92,6 90,0 2,8 757,4 720,0 5,2 1 218,1 yhteensä
Lindex Suomi7,10,050,10,07,3
Lindex ulkomaat53,70,0384,90,060,8
Lindex yhteensä60,80,0435,00,068,1
Hobby Hall Suomi12,916,5-21,898,9105,6-6,3168,5
Hobby Hall ulkomaat2,63,2-20,521,924,8-11,638,0
Hobby Hall yhteensä15,419,7-21,6120,8130,4-7,3206,5
Seppälä Suomi10,59,510,576,177,8-2,2123,1
Seppälä ulkomaat6,64,935,039,130,926,451,6
Seppälä yhteensä17,114,418,9115,2108,76,0174,7
Kiinteistöt + muut0,10,1-12,70,50,6-10,20,8
Suomi yhteensä97,991,96,5759,3701,98,21 171,5
Ulkomaat yhteensä88,032,3172,9669,6257,7159,8496,8
Stockmann yhteensä185,9124,249,71 428,9959,648,91 668,3
Lindexin myynti on raportoitu 6.12.2007 lukien.

JAKELU OMX Pohjoismainen Pörssi Helsinki Keskeiset tiedotusvälineet