VÄLIMIESOIKEUDEN PÄÄTÖKSET STOCKMANNIN MOSKOVAN SMOLENSKI-TAVARATALON VUOKRASOPIMUKSISTA

STOCKMANN Oyj Abp Pörssitiedote 5.5.2008 klo 14.15

Stockmannin tavaratalo Moskovan keskustassa on toiminut vuokratiloissa Smolenski Passage -kauppakeskuksessa vuodesta 1998 lähtien. Vuokranantajina ovat Mostroiekonombank ja kauppakeskus Smolenski Passage. Yhtiöllä on vuokrasopimusten perusteella optio-oikeus jatkaa tiloissa vuokralaisena vuoteen 2018 saakka. Stockmann ilmoitti sopimusten mukaisesti vuonna 2006 vuokranantajille tulevansa käyttämään optio- oikeuttaan. Vuokranantajat kiistivät optio-oikeuden olemassaolon, ja Stockmann vei sopimusten mukaisesti asian Moskovan kansainvälisen välitystuomioistuimen (ICAC) ratkaistavaksi.

Kauppakeskus Smolenski Passagen kanssa tehdyn, noin 90 prosenttia tavaratalon tiloista käsittävän vuokrasopimuksen osalta välimiesoikeus on vahvistanut, että Stockmannilla on oikeus uuteen kymmenen vuoden vuokrasopimukseen nykyisin voimassa olevilla ehdoilla. Välimiesoikeus on velvoittanut Smolenski Passage yhtiön allekirjoittamaan Stockmannin kanssa uuden tämän sisältöisen vuokrasopimuksen, joka voidaan Venäjän lain vaatimusten mukaisesti rekisteröidä. Uusi vuokra-aika on 1.5.2008- 30.4.2018.

Toisessa kokoonpanossa istunut välimiesoikeus totesi Mostroiekonombankin kanssa tehdyn, loput 10 prosenttia tavaratalon tiloista käsittävän vuokrasopimuksen osalta, että Stockmannilla on oikeus uuteen kymmenen vuoden vuokrasopimukseen myös nykyisin voimassa olevilla ehdoilla. Toisesta ratkaisusta poiketen tässä päätöksessä viitataan Venäjän verolain 40 §:n määräykseen, jonka mukaan Venäjän verottajalla on poikkeustapauksissa oikeus vaatia vuokran tarkistamista, mikäli ne poikkeavat olennaisesti markkinavuokrista. Yksi kolmimiehisen välimiesoikeuden välimiehistä jätti päätökseen eriävän mielipiteen, jossa hän katsoo, että vuokrasopimusta tulee jatkaa nykyisin voimassa olevilla ehdoilla ilman mitään viittausta Venäjän verolakiin. Asiassa annettiin siis materiaalisesti samansisältöisestä riitakysymyksestä kaksi osittain erilaista ratkaisua.

Täytäntöönpanokelpoisuuden saamiseksi Moskovan yleisen alioikeuden tulee vielä vahvistaa välimiesoikeuden päätökset.

Stockmann uskoo, että nyt annetut ratkaisut mahdollistavat tavaratalon toiminnan jatkumisen kiinteistössä sopimusten alkuperäisen tarkoituksen mukaisesti.

JAKELU OMX Pohjoismainen Pörssi Helsinki Keskeiset tiedotusvälineet