STOCKMANN-KONSERNIN MYYNTI MAALISKUUSSA 2008

STOCKMANN Oyj Abp Pörssitiedote 9.4.2008 klo 11.30

STOCKMANN-KONSERNIN MYYNTI MAALISKUUSSA 2008

HULLUJEN PÄIVIEN SIIRTYMINEN HUHTIKUULLE JA AIKAINEN PÄÄSIÄINEN VAIKUTTIVAT NEGATIIVISESTI MAALISKUUN MYYNTIN

Kuten aiemmin oli ennakoitu, tavarataloryhmän Hullut Päivät -kampanjan siirtyminen huhtikuulle vaikutti Stockmann-konsernin maaliskuun myyntiin Suomessa erittäin negatiivisesti. Myös pääsiäinen ajoittui maaliskuulle toisin kuin viime vuonna, jolloin pääsiäinen oli huhtikuussa. Maaliskuussa oli kolme myyntipäivää vähemmän kuin viime vuonna, mikä vaikutti myyntilukuihin huomattavasti. Edellä mainituista syistä johtuen konsernin myynti tulee puolestaan huhtikuussa kasvamaan merkittävästi.

Stockmann-konsernin myynti kasvoi 6 prosenttia ja oli 161,2 miljoonaa euroa. Kasvu tuli kokonaan Lindexin myyntilukujen yhdistämisestä Stockmann- konsernin myyntiin.

Tavarataloryhmän myynti väheni 27 prosenttia. Myynti laski 39 prosenttia Suomessa ja kasvoi 14 prosenttia ulkomailla. Venäjällä ja Latviassa myynnin kehitys oli hyvä.

Seppälän myynti pieneni 13 prosenttia. Myynti pieneni 25 prosenttia Suomessa ja kasvoi 19 prosenttia ulkomailla lähinnä Venäjän voimakkaan kehityksen ansiosta. Myös Lindexin myynti pieneni tärkeimmillä markkina- alueilla. Vuoden 2007 maaliskuussa sekä Lindexin että Seppälän myynti oli erittäin vahvaa, kun taas huhtikuu 2007 oli myynnin kannalta heikko.

Hobby Hallin myynti pieneni 24 prosenttia, 23 prosenttia Suomessa ja 32 prosenttia ulkomailla. Huhtikuussa 2007 käyttöön otettu uusi toiminnanohjausjärjestelmä vaikuttaa edelleen tammi-maaliskuussa Hobby Hallin kuukausittaisiin myyntilukuihin. Sen seurauksena myynti kirjautuu myöhemmin kuin viime vuonna.

Maaliskuun myynti

maaliskuu tammi-maaliskuu tammi- joulukuu

20082007pros.20082007pros.2007
Tavarataloryhmä57,994,4-38,7186,0211,6-12,1871,8
Suomi Tavarataloryhmä 29,8 26,1 14,2 89,9 69,6 29,2 346,3 ulkomaat Tavarataloryhmä 87,7 120,6 -27,2 275,9 281,2 -1,9 1 218,1 yhteensä
Lindex Suomi5,10,015,60,07,3
Lindex ulkomaat42,60,0123,00,060,8
Lindex yhteensä47,60,0138,70,068,1
Hobby Hall Suomi11,815,3-22,538,844,5-12,7168,5
Hobby Hall ulkomaat2,73,9-31,88,611,2-22,838,0
Hobby Hall yhteensä14,519,2-24,447,455,6-14,7206,5
Seppälä Suomi6,99,2-25,223,125,1-8,0123,1
Seppälä ulkomaat4,43,719,012,69,532,451,6
Seppälä yhteensä11,312,9-12,635,734,63,1174,7
Kiinteistöt + muut0,10,1-15,70,20,2-6,70,8
Suomi yhteensä81,7119,0-31,3263,8281,4-6,31 171,5
Ulkomaat yhteensä79,533,8135,4234,190,3159,4496,8
Stockmann yhteensä161,2152,85,5497,9371,734,01 668,3
Lindexin myynti on raportoitu 6.12.2007 lukien.

JAKELU OMX Pohjoismainen Pörssi Helsinki Keskeiset tiedotusvälineet