STOCKMANN-KONSERNIN MYYNTI TAMMIKUUSSA 2

STOCKMANN Oyj Abp PÖRSSITIEDOTE 12.2.2004 klo 12.00

STOCKMANN-KONSERNIN MYYNTI TAMMIKUUSSA 2004

Stockmann-konsernin myynti tammikuussa oli 141,3 miljoonaa euroa. Myynnin kasvu oli 11 prosenttia, kun konsernin vertailuluvusta on eliminoitu viime vuoden toukokuun lopussa myyty lehtivuosikertojen välitystoiminta. Sen vaikutus vuoden 2003 tammikuun myyntiin oli 8,1 miljoonaa euroa. Valtaosa koko välitystoiminnasta kertyi tammi-helmikuun 2003 aikana, joten sen vaikutus konsernin kokonaismyynnin vertailulukuihin tulee alenemaan vuoden aikana. Vastaava eliminointi on tehty myös tavarataloryhmän vertailuluvusta.

Konsernin liiketoimintayksiköistä parhaan kasvun saavutti autoryhmä, jonka myynti kasvoi 21 prosenttia. Seppälän myynti kasvoi 11 prosenttia ja tavarataloryhmän 10 prosenttia. Hobby Hallin myynti laski 2 prosenttia. Tavarataloryhmän ulkomaantoiminnan kasvulukuihin vaikuttavat olennaisesti vuoden 2003 helmikuussa Moskovassa avattu Zara-myymälä sekä Latvian Riiassa lokakuussa 2003 avattu tavaratalo. Seppälän liiketoiminta Latviassa käynnistyi syksyn 2003 aikana. Hobby Hallin kasvulukuihin vaikuttaa alentavasti viime syksyn ja alkuvuoden 2004 aikana lopetettujen myymälöiden myynnin poisjääminen.

Julkaisemme vuoden 2004 myyntiluvut jaettuina kotimaan ja ulkomaan myynteihin niiden liiketoimintayksiköiden osalta, joilla on toimintaa ulkomailla.

Tammikuun myynti

tammikuu tammi- joulukuu

20042003Ind.2003
MeMe04/03Me
Tavarataloryhmä kotimaa*53,950,8106706,6
Tavarataloryhmä ulkomaat11,18,4131134,4
Tavarataloryhmä yhteensä*65,059,2110841,0
Autoryhmä45,837,7121480,4
Hobby Hall -ryhmä kotimaa14,815,695192,3
Hobby Hall -ryhmä ulkomaat3,83,411243,5
Hobby Hall -ryhmä yhteensä18,619,098235,7
Seppälä-ryhmä kotimaa10,99,9110120,3
Seppälä-ryhmä ulkomaat1,00,812410,0
Seppälä-ryhmä yhteensä11,910,7111130,3
Kiinteistöt + muut0,10,2360,9
Kotimaa yhteensä*125,4114,21101 500,6
Ulkomaat yhteensä15,912,6126187,8
Stockmann yhteensä*141,3126,81111 688,4
* Vuoden 2003 myynnistä on eliminoitu toukokuussa myyty lehtivuosikertojen välitysliiketoiminta, tammikuun osalta 8,1 miljoonaa euroa. Konsernin myynnin kasvu ilman tätä eliminointia oli 4,2 prosenttia.